"We vinden het belangrijk dat de inwoners zich gehoord voelen en kunnen meedenken."
We werken bij MidZuid volgens 4 dagelijkse principes. Met oog op ons 70-jarig jubileum lichten we deze alle vier uit. Het derde dagelijkse principe dat centraal staat is: Wij doen wat we beloven. Ton van Ham, businessunitleider groenvoorziening Drimmelen & Geertruidenberg, vertelt samen met Kees Heijmans, teamleider in Made, over de sterke samenwerking tussen MidZuid, de gemeenten en hun bewoners.
Ton werkt al 25 jaar bij MidZuid. Hij vertelt: “Mijn taken zijn breed; ik onderhoud het contact met de gemeenten, ben aanwezig bij bouwvergaderingen en word betrokken bij alle zaken rondom klanten, inwoners en collega’s. Daarnaast ben ik financieel verantwoordelijk voor de het groenonderhoud in deze twee gemeenten.”
Kees vult aan: “Samen met collega-teamleiders sturen we in totaal 50 collega’s aan in dit gebied. Wij verzorgen de dagelijkse aansturing voor groenonderhoud, behandelen meldingen van bewoners en begeleiden collega’s. Kortom, het hele pakket!”
Van melding naar uitvoering
Ton legt uit hoe MidZuid omgaat met meldingen: “Onze manier van werken is redelijk uniek. Bewoners van Drimmelen kunnen via de gemeentelijke website meldingen doen, bijvoorbeeld over te veel onkruid, te hoge heesters of gewenste nieuwe beplanting. Vaak hebben bewoners erg goede ideeën om de omgeving te verbeteren. We nemen contact met ze op, werken het plan uit en leggen het voor aan de gemeente. We bespreken zaken als prijs en plantensoorten, waarna de gemeente bepaalt of het wordt uitgevoerd.”
In gesprek
Twee keer per jaar is er de mogelijkheid voor de inwoners van Drimmelen om in gesprek te gaan met de groenmedewerkers van MidZuid. Om ideeën aan te dragen, bijvoorbeeld.
“Vandaag staan we in het centrum van Drimmelen, zodat iedereen hun ideeën kan aandragen, want niet iedereen heeft bijvoorbeeld een emailadres,” vertelt Ton verder. “Net kwam een oudere heer langs met een tekening van zijn wensen. We kondigen vooraf in de lokale kranten en via social media aan dat we hier staan. Het werkt goed om op deze manier direct in contact te komen met de inwoners.”
Doen wat we beloven
Kees: “Bij alle meldingen nemen we binnen drie dagen contact op. Dat betekent niet dat het probleem binnen drie dagen is opgelost, maar we geven aan wat we gaan doen en wat de planning is. We vinden het belangrijk dat de inwoners zich hierin gehoord voelen en kunnen meedenken. Sommige meldingen horen niet bij ons, zoals bermonderhoud, dat doet de gemeente zelf, dat zetten we dan door naar hen.”
Ton: “We werken al zes jaar op deze manier; dit heet effectbestek. Daarin staat de burger en diens beleving centraal. In overleg met de gemeenten mogen we de begroeiing in de openbare ruimte veranderen. Maar alles moet in bouwvergaderingen vastgelegd worden, want we worden maandelijks gekeurd. Iemand van de gemeente gaat dan met mij alles langs om te bepalen of bijvoorbeeld de hagen de juiste lengte hebben. Bij goedkeuring krijgen we volledig betaald, bij afkeuring worden we financieel gekort.”
Kees voegt toe: “We voeren veel specialismen uit, zoals het aansturen van aannemers voor grasmaaien en onkruidbeheersing van straten. Bij klachten of schade handelen wij dat af. Onze borstel- en veegwagens werken volgens een strakke planning. Bij groeizaam weer krijgen we regelmatig meldingen van onkruid op straten. Onkruid groeit altijd harder dan beplanting en we komen in regenachtige lentes snel handen tekort. Maar dan sturen we er collega’s met een kleine borstelwagen of bosmaaiers op af om het op te lossen.”
Ton besluit: “We luisteren naar de inwoners en streven ernaar om hun wensen te realiseren. We werken goed samen met de gemeente en worden bij alles betrokken, van aanleg tot onderhoud. Samen hebben we een vertrouwensband opgebouwd. We willen het samen zo goed mogelijk doen voor de bewoners en de gemeente staat open voor onze manier van werken.”